راه درمان انحراف انگشتان پا چیست؟

به احتمال زیاد شما نیز از انحراف شست پا رنج می برید، اما به آن توجه نمی کنید. اگر پاهای شما تغییر شکل داده یا برجستگی در کنار و قاعده انگشتان شست پا مشاهده می کنید، دچار این مشکل شدید. همچنین دردناک بودن و عدم بهبود علائم در کنار بدتر شدن آن نیز نشانه ابتلا به انحراف پا است. اگر درمورد این بیماری و درمان آن نمی دانید، در ادامه با ما همراه باشید.

انحراف انگشتان پا چیست؟

انحراف انگشت شست پا یا هالکوس والگوس حالتی است که در آن انگشت شست حالت طبیعی و مستقیم خود را از دست داده و به سمت انگشتان دیگر خم می شود. در این عارضه یک برآمدگی در بخش خارجی پا ایجاد شده است.

این عارضه در واقع نشان دهنده عدم تقارن مفصل انگشتی بزرگ یا در برخی موارد، تشکیل استخوان اضافی در این ناحیه است. همین عدم تقارن باعث می شود که انگشت شست پا به سمت دیگر انگشتان خم شود. بهتر است در اسرع وقت و پیش از شدید شدن آن برای درمان انحراف شست پا اقدام کرد.

از مهم ترین علائم این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نوعی برآمدگی و تورم در خارج از پایه انگشت شست
  • وجود تورم، قرمزی پوست یا در مواردی درد در اطراف مفصل انگشت شست
  • وجود محدودیت حرکتی در انگشت شست در موارد شدید
  • درد مداوم در موارد شدید

همه چیز درباره هالوکس والگوس یا انحراف شست پا و روش‌های درمان آن

راه درمان انحراف انگشتان پا چیست؟

انحراف شست پا، یا هالوکس والگوس، شایع‌ترین دفورمیتی پا است؛ به این عارضه بونیون شست پا نیز گفته می‌شود. علت آن هم رشد یک برجستگی استخوانی اضافی به سمت بیرون، در انگشت شست پا است. فشار واردشده به پا در حین راه رفتن، ایستادن طولانی‌مدت و پوشیدن کفش‌های تنگ می‌تواند زمینه‌ساز انحراف شست پا به بیرون شود.

هالوکس والگوس، علاوه بر مسئله زیبایی می‌تواند بسیار دردناک باشد و بر کیفیت زندگی تأثیر منفی بگذارد. این عارضه در صورت عدم درمان، در مراحل پیشرفته می‌تواند راه رفتن را هم غیرممکن کند. برای درمان شست پای کج در منزل، ابتدا توصیه به پوشیدن کفش مناسب و استفاده از پدهای مخصوص و فاصله دهنده‌های انگشتان پا می‌شود. اگر این روش‌ها، باعث کاهش انحراف شست پا نشد، آن‌وقت برای درمان نیاز به جراحی است. روش‌های درمان بدون جراحی در مراحل اولیه بسیار مؤثرتر هستند، به همین دلیل مراجعه زودهنگام و آغاز سریع درمان بسیار مهم است. هالوکس والگوس، شیوع بالایی در جامعه دارد؛ این عارضه در زنان و در سنین سالمندی بیشتر دیده می‌شود. همچنین، بونیون انگشت شست پا در افرادی که کف پای صاف دارند، شیوع بالاتری دارد. در ادامه ابتدا دقیق‌تر توضیح می‌دهیم که انحراف شست پا چیست، و سپس با علائم و روش‌های درمان انحراف شست پا بیشتر آشنا می‌شویم.

عوارض هالوکس والگوس

ابتلا به هالوکس والگوس، علاوه بر دردناک بودن این التهاب و عوارضی مانند ناتوانی در پوشیدن کفش‌های معمولی و … عوارض جانبی نیز به دنبال خواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به این عارضه می‌تواند مشکلات زیر را هم به دنبال داشته باشد:

  • ایجاد خارهای استخوانی
  • بورسیت (التهاب کیسه‌های پر از مایعی که در اطراف مفاصل قرار دارند)
  • چکشی شدن انگشتان
  • آرتروز و التهاب مفاصل

روش‌های درمان هالوکس والگوس یا انحراف شست پا

راه درمان انحراف انگشتان پا چیست؟

اسپیلنت هالوکس والگوس

hallux valgus splint
اسپلینت هالوکس والگوس مفصل دار یک عددی
این اسپلینت جهت اصلاح انحراف انگشت شست پا مورد استفاده قرار میگیرد

دارای چسب زاپاس برای شست پا
دارای مفصل در قسمت مفص mp شست پا
این اسپلینت فری سایز بوده

انواع اسپلینت و پدهای هالوکس والگوس در فروشگاه  موجود می باشد.

راه درمان انحراف انگشتان پا چیست؟

منوی اصلی