نحوه تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه بخور

نکات مهم در مراقبت از دستگاه بخور کدامند؟

توجه داشته باشید که دستگاه های بخور یکی از مهمترین تجهیزات و لوازم پزشکی می باشند که از کارایی بالایی برخوردارند. پیشنهاد می گردد که در استفاده از دستگاه های بخور به برخی از موارد توجه لازم را داشته باشید. چرا که با مراقبت صحیح از دستگاه می توانید عمر مفید دستگاه بخورتان را افزایش دهید. مهمترین نکات مورد توجه در مراقبت از دستگاه های بخور عبارتند از:

  • جرم گیری دستگاه بخور به شکل دوره ای

  • ✔استفاده از آب تصفیه شده جهت پر کردن دستگاه بخور

  • ✔ضدعفونی و تمیز کردن دستگاه بخور و عوض کردن آب داخل دستگاه به شکل روزانه

  • ✔قرار دادن دستگاه بخور در محیط تمیز و عاری از هرگونه گرد و غبار

**لازم به یادآوری است که جرم گیری دستگاه بخور یکی از مهمترین اقداماتی می باشد که بایستی در حین استفاده از این دستگاه به آن توجه کافی را داشته باشید. همچنین امروزه دستگاه های بخور به لامپ یو وی مجهز هستند، به طوری که این لامپ ها قابلیت از بین بردن باکتری ها و پاکسازی آب داخل دستگاه بخور را دارند. به عنوان یک نکته در نظر داشته باشد در خرید دستگاه بخور به مشخصات و ویژگی های آن توجه نمایید تا با کیفیت ترین دستگاه بخور را انتخاب نمایید.**

نحوه تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه بخور

روش تمیز و ضدعفونی کردن دستگاه بخور سرد

در ادامه مراحل تمیز کردن دستگاه بخور سرد را خواهیم گفت:

  1. مرحله اول خاموش کردن دستگاه بخور سرد و جدا کردن آن از برق است.
  2. سپس باید مخزن آب را جدا کنید.
  3. حال باید مخزن را خالی کنید و به خوبی با آب گرم شستشو دهید.
  4. شستشوی مخزن به این صورت است که درون مخزن تا نصفه آب ولرم بریزید. مخزن را بچرخانید تا آب به همراه خود رسوبات و جرم ها را جدا کند.
  5. هر چند بار که نیاز است مرحله قبل را تکرار کنید تا مخزن به خوبی تمیز شود. سپس به خوبی آن را خشک کنید.
  6. حال باید مخزن آب را جدا کنید تا به بخش های داخلی نیز دسترسی داشته باشید.
  7. در این مرحله باید آب درون بخور را نیز خالی کنید و آن را روشن کنید تا آب درون فیلتر نیز خشک شود.

نکته: البته توجه داشته باشید این مرحله و مرحله بعد تنها مختص دستگاه هایی است که دارای این نوع فیلتر هستند.

  1. فیلتر دستگاه بخور سرد را با احتیاط و دقت بردارید.
  2. برای ضد عفونی و رسوب زدایی دستگاه بخور سرد، به سراغ سینی که آب مخزن به درون آن میریزد بروید و آن را با سرکه بشویید.
  3. برای شستشوی آن با سرکه بهتر است، سینی را تا نصفه از آن پر کنید. پس از گذشت 20 دقیقه میتوانید رسوبات را به راحتی پاک کنید و آن را با آب گرم آبکشی کنید و با یک دستمال تمیز به خوبی خشک کنید.
  4. مخزن دستگاه بخور سرد را نیز با استفاده از سرکه رسوب زدایی کنید. روش تمیز کردن آن به این صورت است که مقداری سرکه به آب درون مخزن اضافه کنید. به خوبی در مخزن بچرخانید تا دیواره ها نیز با سرکه و آب خیس بخورند.
  5. سپس 20 دقیقه زمان دهید و پس از آن محلول سرکه را خالی کنید و مخزن را خشک کنید.

نحوه ضدعفونی کردن دستگاه بخور سرد

  • برای ضدعفونی کردن مخزن دستگاه بخور سرد میتوانید از مایع سفیدکننده استفاده کنید. درون مخزن را با آب پر کنید و یک قاشق سفید کننده را به آن اضافه کنید و به خوبی آن را در مخزن بچرخانید. پس از گذشت 20 دقیقه مخزن را خالی کنید و به خوبی آبکشی و خشک کنید.
  • برای ضد عفونی کردن سینی دستگاه بخور نیز میتوانید از محلولی که متشکل از 3.7 لیتر آب و یک قاشق مایع سفید کننده است، استفاده کنید و با یک اسفنج به خوبی آن را تمیز نمایید. مرحله آبکشی و خشک کردن را نیز فراموش نکنید.

نکته مهم: سرکه روش بسیار موثرتر و بهتری برای ضدعفونی و تمیز کردن دستگاه بخور سرد است. اگر از مواد شوینده صابونی یا مایع های شوینده استفاده کنید، ممکن است پس از روشن کردن دستگاه بخور، باقی مانده مواد شوینده در هوا پخش شود.

  1. برای تمیز کردن قسمت بیرونی دستگاه بخور میتوانید از یک پارچه مرطوب و تمیز استفاده کنید و با احتیاط این کار را انجام دهید. قطعا می دانید که استفاده مستقیم از آب و غوطه ور کردن درون آب برای تمیز کردن بدنه قطعا سلامت دستگاه بخور سرد را به خطر می اندازد.

نحوه تمیز کردن و رسوب زدایی دستگاه بخور

روش‌های تمیز کردن دستگاه بخور گرم

دستگاه بخور لازم است ۳ تا ۴ بار در هفته تمیز و ضدعفونی شود. دستگاه بخور، آب را به ماده تبخیر شده تبدیل می‌کند و اگر این آب آلوده باشد یا مخزن دستگاه کثیف و مجهز به میکروب باشد، ماده تبخیر شده در هوا منتشر می‌شود و باعث عفونت‌های تنفسی می‌شود. همان‌طور که بیان کردیم، دستگاه‌های بخور متفاوتی وجود دارد اما همه‌ی آن‌ها دارای مخزن آب و عملکردی یکسان هستند؛ بنابراین می‌توان برای تمیز کردن دستگاه بخور گرم مانند تمیز کردن دستگاه بخور سرد برخورد کرد.

رسوب زدایی دستگاه بخور گرم

مواد معدنی موجود در آب دستگاه، تشکیل رسوب می‌دهند؛ پس بهتر است از آب مقطر در دستگاه استفاده شود. راکد بودن آب درون دستگاه و ایجاد رسوب، زمینه را برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند پس بعد از هر بار استفاده آب درون مخزن را خالی کنید و اجازه ندهید درون دستگاه رسوب تشکیل شود. برای سلامتی خود و سالم ماندن دستگاه هر هفته آن را رسوب ‌زدایی کنید. مراحل رسوب زدایی دستگاه بخور گرم، با رسوب زدایی دستگاه بخور سرد یکسان است با این تفاوت که در اینجا می‌توان از سرکه سفید به جای جوش شیرین استفاده کرد. برای رسوب زدایی دستگاه بخور گرم، مقدارهای مساوی از سرکه و آب را با هم ترکیب کنید و درون مخزن دستگاه بریزید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه با کمک برس تمیز، آهک و رسوبات را از مخزن دستگاه پاک کنید.

————————————————————————————————————————————–

برای مشاهده و خرید انواع دستگاه بخور روی لینک کلیک نمایید.

دستگاه بخور چیست و چگونه کار میکند

فواید دستگاه بخور

انواع دستگاه بخورسرد

مدل های دستگاه بخور

———————————————————————————————————————————

تمیز کردن قطعات جداشدنی

تعمیر بخور گرم

برق بخور را کشیده و بگذارید خنک شود . قبل از تمیز کردن بخور گرم ، حتماً پریز برق آن را بکشید . بعد از قطع کردن برق ، صبر کنید تا بخور کاملاً خنک شود .

ضدعفونی کردن بخور گرم

تمامی قطعات جداشدنی را جدا کنید . با جداسازی قطعات دسترسی بهتری به داخل بخور گرم دارید ، همچنین قطعات جداشدنی را می‌توانید راحت‌تر تمیز کنید .

در صورتی ک نمی‌دانید کدام قطعات باید بازشوند ، به دفترچه راهنمای محصول مراجعه بفرمایید .

شستشوی بخور گرم

قطعات جداشدنی را به مدت ۳۰ دقیقه داخل سرکه سفید قرار دهید . داخل سینک ظرف‌شویی سرکه سفید بریزید و قطعات جداشدنی را به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورند .

تمیز کردن اصولی بخور گرم

با اسفنج ( ابر ) تمامی قطعات را بشورید . به‌وسیله اسفنج ظرف‌شویی ، قطعات بخور گرم را داخل سرکه شستشو دهید . روی مناطقی که رسوب دارند یا جرم بسته‌اند بیشتر تمرکز کنید .

روش شستشوی بخور

قطعات را با آب مقطر آبکشی نمایید . بعد از خیساندن قطعات بخور گرم در سرکه ، برای اینکه رَدی از سرکه باقی نماند ، می‌توانید آن‌ها را با آب مقطر آبکشی نمایید .

بعد از آبکشی قطعات با حوله تمیز آنها را کاملاً خشک‌کنید .

تمیز کردن داخل بخور

نظافت دستگاه بخور گرم

آب داخل بخور گرم را کاملاً خالی کنید . آب داخل محفظه و داخل سینی بخور را کاملاً خالی کنید . با تکان دادن و چرخاندن آب داخل بخور سعی کنید تمامی رسوبات و جرم‌های داخل آن را تا جایی که امکان دارد خالی کنید .

رسوبزدایی بخور گرم

سینی آب را با سرکه سفید پرکنید . سرکه سفید را داخل سینی آب بخور گرم بریزید ، به‌طوری‌که ۱٫۵ سانتی‌متر روی آن خالی بماند . به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید خیس بخورد تا باکتری‌ها کشته‌شده و جرم‌ها شل شوند .

از بین بردن رسوب بخور گرم

با مسواک قدیمی رسوبات و جرم‌ها را تمیز کنید . به‌وسیله مسواک لک‌های معدنی یا کپک‌ها را تمیز کنید . دقت بیشتری در تمیز کردن درزها داشته باشید ، منظور مکان‌هایی است که در هنگام تمام شدن آب ، آخرسر خالی می‌شوند .

رسوب زدایی بخور

بخور گرم را با آب مقطر آبکشی نمایید . سرکه را خالی کنید و سینی آب را با آب مقطر ۲ بار آبکشی نمایید . بعد از آبکشی بگذارید تا کاملاً به‌وسیله هوا خشک شود .

باز کردن بخور گرم

بخور گرم را دوباره ببندید . بعد از خشک شدن تمامی قطعات ، بخور را دوباره ببندید . برای بهترین عملکرد بخور گرم ، هر ۳ روز ۱ بار آن را تمیز کنید .

کاهش خطرات بخور گرم

باکتری در بخور گرم

مخزن آب بخور را در هر بار پر کردن دوباره ، کاملاً خالی کنید . درست است که پر کردن محفظه آب راحت‌تر از خالی کردن کامل و آبکشی آن سپس پر کردن آن است ، اما برای کاهش مقدار رشد باکتری و کپک بهتر است که این کار را نکنید .

هر دفعه که می‌خواهید محفظه آب بخور را پرکنید ، آب داخل آن را کاملاً خالی کنید و دوباره با آب تمیز پرکنید .

فقط از آب مقطر استفاده کنید تا مقدار مواد معدنی آن را کاهش دهید و جرم کمتری را در داخل بخور شاهد باشید .

درصورتی‌که از بخور سرد استفاده می‌کنید حتماً باید از آب مقطر یا آب تصفیه استفاده کنید .

بخور گرم در اتاق خواب

بخور گرم را از لوازم خانه و پارچه دور کنید . رطوبت بیش‌ازحد می‌تواند باعث رشد کپک در لوازم خانه مانند فرش و پارچه شود . بخور را در مکانی مقاوم در مقابل گرما و بدون پارچه بگذارید .

بخور سرد برای کودکان

نتیجه گیری

دستگاه بخور یکی از پرکاربردترین انواع تجهیزات پزشکی می باشد که در مدل های بسیار مختلفی تولید و عرضه می شود. شما بایستی به شکل مرتب دستگاه بخور در اختیار خود را مورد جرم گیری و ضدعفونی قرار دهید، چرا که در غیر این صورت ممکن است آلودگی های موجود در آب، به مرور زمان در هوا نیز منتشر شوند. در این مقاله راجع به آموزش جرم گیری دستگاه بخور و رسوب زدایی آن توضیحات لازم را به شما همراهان فرداد الکتریک دادیم. همچنین اشاره شد که نگهداری از دستگاه بخور از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت جرم گیری دستگاه بخور خود می توانید از سرکه سفید و مایع ظرفشویی استفاده نمایید. توصیه می شود که به شکل منظم و مکرر دستگاه های بخور  را تمیز نمایید.

منوی اصلی